קאהן אקדמי בעברית : התלמידים נחשפים להסבר ה'מדוע', לא רק ל'איך'.


פgruengardרופ' גרינגרד, נציג ישראל בפרויקט קהאן אקדמי :
קהאן מספק את ההסבר התיאורטי הראשוני שכל כך חסר לדור הנוכחי, כשהתלמידים מוכוונים רק לביצוע טכני מושלם של נוסחאות. קהאן משלים את הספר שממנו למדו בני הדור שלי, ואשר לא קיים בישראל של היום.
הוא מספק את התשובות לשאלה "מדוע" ורק אחרי כן פונה ל"איך".


מאת: רפאלה בלס

מהי אקדמיית קהאן ?  Learn almost anything for free

סאלמן קהאן, אמריקאי ממוצא בנגלדשי הקים את אקדמיית קהאן ביוטיוב, התופסת תאוצה מיום ליום. זהו המיזם המפורסם ביותר לחינוך עכשווי –  ומציע, נכון לעכשיו, למעלה מ–3,300 סרטוני הרצאות קצרות (עשר דק') המכסים מגוון עצום של נושאים החל מחשבון בסיסי, חשבון אינפיניטסמלי וכלה במאובנים באפריקה, המשבר הכלכלי, הוועדות לביטחון הציבור וגלקסיית שביל החלב. ההרצאות מתאימות לכל גיל בכל רמה, והן פתוחות לציבור הרחב ללא תשלום. עד לאחרונה, קהאן היה זה שהעביר את כל ההרצאות באקדמיה, אך בזמן האחרון הוא מאפשר לאנשים נוספים להעביר את ההרצאות כדי לעמוד בביקוש ולהגביר את קצב העלאת ההרצאות החדשות. עד כה צפו בהם למעלה מחמישה מיליון איש בחודש, מתוכם למעלה ממיליון תלמידים מדי חודש, ובסה"כ למעלה מ–182 מיליון צופים מכל העולם. כ- 5,000 בתי ספר יסודיים ותיכוניים בארצות הברית משתמשים בהרצאות של קהאן, (המכונה בחיבה “פרופסור יוטיוב”) ועכשיו גם בישראל, בדיבוב מושלם לעברית.

ומספר סלמאן קהאן, בהרצאה ל TED (תרגם יובל מסלקר) כיצד התחיל הכול:
ברצוני לדבר קצת על איך באמת התחלתי עם כל זה. אולי חלקכם כבר יודעים, לפני כחמש שנים הייתי אנליסט בקרן גידור. גרתי בבוסטון, והייתי מעביר שיעורים לבני-דודים שלי בניו-אורלינס, מרחוק. התחלתי להעלות ליוטיוב את סרטי הוידאו הראשונים רק במקרה שמישהו יצטרך אותם, כתוספת משלימה לבני-דודים שלי , משהו שבעזרתו יוכלו לרענן את ידיעותיהם… מייד לאחר שהעלתי את הסרטונים הראשונים ליוטיוב – כי לא ראיתי סיבה להגבילם לצפייה פרטית –  קרה משהו מעניין — בעצם קרו מספר דברים מעניינים. הראשון היה התגובה של בני-דודיי. הם אמרו לי שהם מעדיפים לראות אותי ביוטיוב מאשר פנים מול פנים. הדבר האחר שקרה הוא – ואנשים התחילו להיתקל בהם. התחלתי לקבל הערות ומכתבים ועוד כל מיני תגובות באופן אקראי מאנשים מכל העולם.
"בני בן ה-12 סובל מאוטיזם ויש לו קשיים גדולים במתמטיקה. כבר ניסינו הכל, ראינו הכל, קנינו הכל. נתקלנו בסרטון שלך על שברים עשרוניים והוא נקלט. אחר-כך על השברים, ושוב הוא קלט אותם. לא יכולנו להאמין. הוא כל-כך נרגש." וכך עוד ועוד החלו לזרום תגובות, תנסו לדמיין, הייתי אנליסט בקרן גידור. זה היה מאוד משונה עבורי לעשות משהו בעל ערך חברתי.

תפיסת ה-Flip Classes , כיתות הפוכות
אקדמיית קהאן אינה רק מיזם אינטרנטי מרשים, עומדת מאחוריו תפיסה פדגוגית שלמה, הלא היא שיטת הכיתות ההפוכות
‏(Flip Classes). קהאן מאין שאת הלימוד התיאורטי על התלמידים לעשות בבית, ואילו את התרגול המעשי, יש לעשות יחד בכיתה. לדעתו, אין צורך שהתלמידים והמורים יבזבזו את זמנם על לימוד חומר תיאורטי בכיתה, כשהם יכולים ללמוד אותו לבד בבית, ואילו את הזמן המשותף יש להקדיש לפתרון קבוצתי של התרגילים.

הסבת שיעורים נבחרים של Khan Academy לעברית – מכללת קהאן
לפני ארבע שנים, עמנואל גרינגרד, פרופסור ישראלי למדעי המחשב, נתקל במקרה בהרצאות של קהאן ברשת. הוא התלהב וחשב שכדאי לתרגם אותן לעברית. "החוזקה של קהאן", מספר לנו פרופ' גרינגרד, "היא הגודל, הההיקף והבלתי אמצעיות, ויש לזה אפילו שם היום, הוא מחייך – קהאניזם! או באנגלית, תפיסת הKSV בחינוך – Khan Style Videos.". וממשיך בעיניים בורקות – "קהאן מתחיל מלוח חלק ומספק את ההסבר הראשוני של הרעיון מאחורי הנוסחה או העיקרון, הסבר שכל כך חסר היום במערכת החינוך, כשהתלמידים מוכוונים לפתרון טכני בלבד של נוסחאות". רצה המקרה, ובמסגרת פעילות האיגוד לעידוד שימוש בקוד פתוח, נערכה תחרות לעידוד פרויקטים. פרופ' גרינגרד שתרגם לעברית את מערכת ה- Moodle בשעתו, ואף הקים את המחלקה להנדסת תוכנה במכללת שנקר, נרשם וזכה במענק מחקר מטעם איגוד האינטרנט, לפרויקט הסבת שיעורים נבחרים של Khan Academy לעברית. את הפרויקט הוא מבצע עם קבוצת מתנדבים ולאחרונה זכו גם בתמיכת קרן טראמפ. במסגרת הפרויקט כבר הוסבו לעברית כ-400 שיעורים והכוונה לפחות להכפיל את מספרם .השיעורים נבחרו במגוון מקצועות מתוך האוסף המוצג באתר קהאן אקדמי, והותאמו מודולרית לבתי ספר תיכוניים, מכללות ואוניברסיטאות. פעולת ההסבה כוללת הכנסת כתוביות ודיבוב הטקסט לעברית.לצורך הביצוע הוקם ערוץ ביוטיוב, גויס צוות טכני, ונבנו מערכי הדרכה שונים, הדגמות, מצגות וכדומה. העלינו עד עכשיו, הוא אומר בסיפוק, כבר 330 הקלטות בדיבוב עברי מלא, כ- 100 סרטונים נמצאים בשלבי הפקה שונים, ועוד רבים בדרך. בימים אלו, נבחנים שיתופי פעולה עם קבוצת עמל בהטמעת הסרטונים בפרויקט משותף להוראת המתמטיקה. צפו בדוגמה לסרטון בו תורגמו הכתוביות לעברית בנושא המכפלה המשותפת הקטנה ביותר.

להרצאתו המלאה של סלמן קהאן בטד (ניתן לבחור תרגום לעברית בפינה ימנית תחתונה) לחצו כאן:
"הבה נשתמש בוידאו כדי להמציא מחדש את החינוך!"

לאתר קאהן אקדמי
לאתר קאהן אקדמי בעברית
עוד על קהאן – המהפכה המקוונת, נטע אחיטוב, הארץ

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s